بیل بری و افزایش فیبر در رژیم غذایی

 10 مارس 2016- این گیاه، درختچه ای کوتاه از تیره ی خلنگیان سرده ی واکسینیوم است که در ایران  نوعی از آن بنام قره قات در شمال کشور موجود می باشد. بیل بری جزء منحصر بفردی از رژیم غذایی شمال اروپا(Nordic diet) است که می تواند در مقادیر بالا در محصولات غذایی به منظور افزایش مصرف فیبر تغذیه  ای استفاده  شود.

 محققان مرکز تحقیقات تکنولوژی VTTدر فنلاند به بررسی این میوه و کنجاله ی باقیمانده از این میوه پس از تهیه ی آب آن پرداختند. آنها میزان فیبر تغذیه ای، کربوهیدارت و فیبرغیرکربوهیدراتی موجود در این کنجاله  را بررسی کردند. نتایج  این بررسی ها نشان داد بیل بری حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر تغذیه ای است: بیل بری تازه 3درصد،  بیل بری خشک شده بروش freeze-dried24 درصد و کنجاله ی  خشک بیل بری 59 درصد.

محتوای بالای فیبر این میوه به دلیل مقدار بالای پوست و دانه های این نوع توت نسبت به اندازه ی کوچک آن است.

 فیبر تغذیه ای این میوه اکثراً بصورت غیر محلول است بنابراین  دارای اثرات حجم دهندگی بسیار خوبی می باشد و به تحرک روده  و حذف مواد باقیمانده از هضم  کمک می کند.

کنجاله ی بیل بری

 صنایع تولید آب بیل بری مقادیر زیادی کنجاله تولید می کنند که در حال حاضر بلا استفاده می باشند. این ماده ی ارزان قیمت دارای ارزش غذایی بالایی است و می تواند جایگزین مناسبی برای انواع توت برای استفاده در محصولات غذایی باشد برای مثال افزودن کنجاله ی بیل بری به انواع  کیک یا کلوچه های توت می تواند سبب افزایش 6 درصدی میزان فیبر در این محصولات بدون کاهش کیفیت یا تغییر طعم آنها شود.

محققان مرکز VTTمی گویند: امکان افزودن کنجاله ی بیل بری به سایر تنقلات وجود دارد، با فرآیند اکستروژن که در دمای بالا و در زمان  کوتاه  انجام می شود، می توان انواع فرآورده های پف داده  و ترد را از این کنجاله تهیه  کرد. عطر و طعم  خوب  و بافت ترد کنجاله ی بیل بری امکان جایگزینی آنرا  با 30 درصد از آرد در فرآیند  تولید میان  وعده ها  و اسنک ها فراهم کرده است.

 بیل بری و بلوبری(Vaccinium corymbosum) دارای محتوای بسیار بالایی از آنتوسیانین هستند  در مقایسه با زغال اخته ی کشت شده(نه وحشی)، بیل بری حاوی مقادیر بسیار زیادی آنتوسیانین در بخش گوشتی است و بنابراین دسترسی زیستی آن نسبت به بلوبری یا پوست آن بیشتر است.

آنتوسیانین دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی است و دارای  پتانسیل کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی عروقی می باشد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/307695.php